söndag 5 december 2010

Inga utländska paneler för mig!

Idag (läs: inatt) har jag tagit steget. Jag har avregistrerat mig från alla utländska paneler. Dock lyckades jag inte avregistrera mig från en av panelerna, men det är inte så viktigt. Hursomhelst, detta innebär att det skett en hel del förändringar under fliken "Länkar". Där finns det för tillfället inte längre några utländska paneler, och det kommer förmodligen fortsätta att vara så. Varför? Det blir tydligast om jag gör en liten lista med argument:

  • Jag fick i princip aldrig enkäter från utländska paneler.
  • Alla paneler var olika vilket gjorde att det blev för mycket att sätta sig in i.
  • Det kändes mindre tryggt än de svenska panelerna.
Därför satsar jag nu för tillfället endast på svenska paneler som är i samarbete med Cint AB. Om du inte vet vad Cint AB är så spelar det inte så stor roll. Jag har knappt själv förstått vad det är. Det jag vet är att om det finns en liten loggo som det står "Cint" på när man är på registreringssidan för en ny panel så kommer panelen att vara uppbyggd på samma sätt som majoriteten av de andra paneler jag är med i. Detta är givetvis positivt eftersom dessa paneler skickar ut enkäter regelbundet, känns pålitliga samt att de betalar.

Så nu blir det till att jaga fler paneler.

2 kommentarer:

  1. Hej!
    Alltid trevlig att läsa om dina erfarenheter med enkäter osv.
    Tro inte att ingen läser detta, säkert en hel del som gör, men som kanske inte skriver någon kommentar, vet det från min egen blogg, det finns alltid många "lurkers" som bara kollar in ibland.

    Kan du skriva lite om dina erfarenheter med svenska enkätundersökningar, finns det tex någon du direkt vill varna emot?
    Eller finns det någon, som du direkt kan säga, att dessa är bra och aldrig är något strul med?

    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Hej Christian!

    Tusen tack för din inspirerade kommentar! Du ska veta att du har gjort en människa mycket glad idag. :)

    Vad det gäller just svenska paneler så blir jag endast medlem hos paneler som Cint AB ligger bakom och som betalar via PayPal. Dessa sidor har alltid fungerat jättebra. Om du vill ha några exempel på sådana sidor så kika in under fliken "Länkar". Blocketpanelen och Pricerunnerpanelen är två exempel på företag som skickar ut enkäter i sammarbete med Cint AB. Dessa fungerar som sagt väldigt bra.

    Jag har inga sidor som jag direkt vill varna emot för att de bara är lurendrejare. Dock skulle jag inte rekommendera att bli medlem hos paneler som inte betalar via PayPal. PayPal är en väldigt bra och säker betalningsmetod. Betalningarna brukar då även ske automatiskt (dvs. direkt vid begäran). Betalar de inte via PayPal brukar de betala genom presentkort, trislotter mm. vilket jag tycker är väldigt tråkigt. Man vill ju ha pengar. Det går att föra över pengar från PayPal till sitt bankkonto utan problem. Det innebär alltså att man riskfritt kan få pengar till sitt bankkonto trots att man är medlem i en massa olika paneler. Bara man vågar lita på PayPal. Dock är jag medlem i en panel som skickar ut betalningar genom presentkort eftersom jag ville testa en sådan sida. Jag kan säga att det inte blivit så mycket inkomster hos den panelen.

    En annan sak som man bör se upp för är om panelen verkar betala väldigt mycket. Min erfarenhet är att man får knappt en krona per minut som undersökningen tar. Få man en undersökning som tar fem minuter brukar jag få 4-5 kr.

    Det blev ett långt svar. Som tur är så ställde du dessa frågor på ett inlägg som jag länkar till både under "Sammanfattning" och "Länkar". Så det kan bli många som läser denna text.

    Var inte rädd för att ställe några följdfrågor om något var oklart. Jag tycker om att svara på frågor inom detta ämne. ;-)

    SvaraRadera